Toch wel wat ophef binnen de media van ons kleine landje deze week: een distributiecontract over subsidies voor de verdeling van papieren kranten door bpost werd door de federale regering deze week opnieuw goedgekeurd. En daar konden enkele opstandige liberalen nogmaals niets aan veranderen.
Het gaat over een aardige schatkist van 178 miljoen euro. Van die riante investering kunnen kleine media die enkel digitaal publiceren, zoals De Liberale Wereld, niet meesmullen. Oneerlijke concurrentie en verdoken subsidiëring van de gevestigde grootmachten binnen ons medialandschap of een maatregel die een gezond pers-ecosysteem in stand houdt? You be the judge.
Wat houdt het contract met bpost in? Bpost heeft in feite een concessieovereenkomst met de regering over de verdeling van papieren pers in ons land. Die liep origineel tot eind 2022. Dat contract werd in 2020 echter al eens stilzwijgend verlengd door minister Nathalie Muylle van CD&V.
Vorige week werd die dus opnieuw verlengd, ondanks opstandigheid van de Vlaamse liberalen. Om ervoor te zorgen dat de papieren krant elke ochtend in de brievenbus valt, telt de belastingbetaler vanaf 2023 dus opnieuw elk jaar zo’n 178 miljoen euro neer.
De gevolgen van zo’n concessieovereenkomst: Volgens kleine digitale media krijgen de grote mediagroepen die ook papieren uitgaven hebben zo eigenlijk een vette kostenverlaging via bpost. Wellicht krijgen de mediagroepen via die manier elk tientallen miljoenen euro’s binnen, via een indirecte subsidiëring van onze regering, dat schreef de digitale nieuwssite Business AM vorige week.
De grote papieren pers, vooral bestaande uit DPG, Mediahuis, Rossel en Roularta, kenden in 2019 allemaal een jaarwinst van ruim meer dan 10 miljoen euro. Voor DPG stond de teller zelfs op 129 miljoen euro.
Die grote mediaspelers kochten de laatste jaren zelfs buitenlandse media op, zoals Mediahuis dat in 2019 in het bezit kwam van de Ierse uitgeversgroep Independent News & Media, met maar liefst 6 Ierse kranten onder haar hoede.
‘Noodlijdend zijn die bedrijven dus allerminst,’ klonk het vanuit het kamp van de digitale media, die aanvoelen dat ze via de concessie te maken krijgen met een groeiend concurrentienadeel. Bovendien zou de vette premie verouderde en vervuilende berichtgeving in stand houden.
Zaterdag was er weerwoord van Gert Ysebaert, de CEO van Mediahuis: De topman van Mediahuis ging de dialoog met Business AM aan. ‘De subsidie van bpost is bedoeld voor de bedeling van papieren pers en zorgt voor een gezond media-ecosysteem,’ aldus Ysebaert. Volgens hem is er geen sprake van een subsidie voor de pers, direct of indirect. Ysebaert pareerde ook de uitspraken over oneerlijke concurrentie door te wijzen op het feit dat digitale media genieten van een nultarief op btw. Ysebaert vindt de verdeling van de papieren krant een belangrijke service voor ons land en meent dat zijn media sterk blijven inzetten op verdere digitalisering.
De hele zaak is wel ironisch want: Er werd begin maart vanuit de media heel wat ophef gemaakt over de VRT die zo’n 60.000 euro neertelde voor de rechten op de uitzending van het inmiddels beruchte interview van Oprah met Britse prins Harry en echtgenote Meghan.
Daar werd met toch wel hele grote argusogen naar gekeken en over bericht. Nochtans gaat het over een bedrag dat snel in het niet valt, vergeleken met de potentiële bedragen die de deal tussen bpost en de regering voor de pers kan opleveren.
Jeremy Van der Haegen voor De Liberale Wereld.