Skip to main content

Beste NMBS,

Tot u richt zich een gefrustreerde en teleurgestelde treinreiziger.

Hoe kan het zijn dat u een recordbedrag  (2 miljard euro) de voorbije jaren hebt gekregen, maar er nog nooit zo’n groot tekort was aan personeel, treinen en er nog nooit zoveel gestaakt werd als tevoren? Als liberaal doet het pijn om deze inefficiënte investeringen te zien.

Zelfs als we die 2 miljard toewijten aan het wegwerken van de verliezen van de covidcrisis en om de energierekeningen te betalen, dan nog is uw budget met maar liefst 9% gestegen. Hoe kan het dan zijn dat er al een hele tijd 300 vacatures openstaan? U verklaart dat u in 2023 maar liefst 1.300 extra aanwervingen wil doen, maar als u al zoveel moeite heeft met 300 jobs, hoe gaat u dan 1.300 mensen aanwerven?

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat, als u uw businessmodel zou herzien en efficiënter en performanter zou maken, u meer budget zou hebben om mensen aan te trekken met competitieve lonen en extralegale voordelen.

Maar wat moet ik ondertussen doen? Regelmatig zijn mijn treinen geschrapt of hebben ze vertraging, niet iets dat je wil meemaken als je net een lange en drukke dag achter de rug hebt. Daarbovenop komt dan nog eens dat uw personeel 3 dagen lang gaat staken en dus honderdduizenden mensen zal gijzelen. Ik snap dat zij het tekort aan investeringen willen aankaarten, maar is dit de juiste manier? Ik mag hopen dat u de prijzen van uw tickets niet nog eens zal opslaan, want elke keer als u dat doet, wordt met de auto naar het werk gaan aantrekkelijker. Genoeg is genoeg.

Misschien is de oplossing wel om het spoor te liberaliseren? Hoe meer competitie u heeft, hoe meer u gedwongen zal worden om efficiënter te werken. Gelukkig helpt de Europese Unie u hier een handje. Vanaf 2023 zullen de subsidies via een aanbestedingsprocedure toegekend kunnen worden aan verschillende concurrerende bedrijven. Met andere woorden, andere bedrijven kunnen een deel van het spoor beheren om reizigers te vervoeren. Maar ook hier voel ik mij in de steek gelaten. Lidstaten kunnen namelijk kiezen om de openbare dienstverleneing te gunnen aan een bepaald bedrijf voor een periode van maximum 10 jaar. Natuurlijk heeft onze federale regering van deze uitzondering gebruik gemaakt en zal u nog 10 jaar lang (tot 2033) de openbare dienstverlening uitvoeren.

Dan hoop ik maar dat u werk zal maken van de nijpende personeelstekorten opdat ik, net zoals zoveel andere mensen, niet meer naar mijn baas moet sturen dat ik deze week niet op het werk zal geraken.

Met liberale groeten,

Een frequente pendelaar

Heb jij een suggestie voor een nieuwe opinie? Laat het ons weten!